Kwaliteitsvolle Leersteun als Hefboom voor Inclusie en Gelijke Onderwijskansen
Onze missie
Het Leersteuncentrum Oost-Brabant (LSCOB) streeft resoluut naar gelijke onderwijskansen en inclusie voor elke leerling. Dat doen we door krachtige en kwaliteitsvolle leersteun te bieden aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon basis- en secundair onderwijs. We versterken de competenties van leerkrachten en schoolteams in het begeleiden van deze leerlingen. We creëren een inclusieve klaspraktijk en schoolcultuur.
Alle leerlingen die beschikken over een GC-verslag (gemeenschappelijk curriculum), een IAC-verslag (individueel aangepast curriculum) of een OV4-verslag (opleidingsvorm 4) kunnen bij ons terecht voor leersteun.
Onze visie
Maatwerk is de sleutel voor succes
We bieden maatwerk voor elke leerling, leerkracht, klas en school. We starten daarbij vanuit de leerling met specifieke onderwijsbehoeften. Maar dit maatwerk gaat verder dan het aanpassen van het leerproces en het zoeken van leerwinst. We richten ons ook op welbevinden, zelfredzaamheid en actieve participatie van de leerling. We creëren samen met alle partners een omgeving waarin ieder zich optimaal kan ontwikkelen en alle mogelijkheden kan benutten. Als dit aanpassingen vraagt dan helpen we iedereen om deze te realiseren.
Samenwerking is het fundament
Elke leerkracht, klas, school en ouder speelt een essentiële rol in de groei en ontwikkeling van de leerling.
Een goede ondersteuning vraagt een goede samenwerking van alle partners. We gaan daarom een permanent en open gesprek aan met leerlingen, ouders, leerkrachten, schoolteams, CLB’s, pedagogische begeleidingsdiensten, welzijnsorganisaties en buitengewoon onderwijs. Deze gesprekken zijn altijd gericht op maximale samenwerking en respect voor ieders rol.
We zien leersteun als een realisatie van gelijkwaardige partners met een gedeelde verantwoordelijkheid. De school behoudt altijd de eindregie over het proces.
Onze aanpak
We benaderen leerlingen met een open blik. We zoeken hun sterke punten, hun talenten en groeikansen op. Die gebruiken en koesteren we. We willen de zelfstandigheid en de eigenheid van de leerling vergroten, maar ook die van alle andere partners. We halen het beste in iedereen naar boven.
Onze aanpak verloopt volgens een plan: eerst onderzoeken we samen de situatie, daarna kiezen we concrete doelen voor veranderingen, dan ondernemen we acties en vervolgens evalueren we de resultaten en sturen bij waar nodig. We kunnen op deze manier stap voor stap een leeromgeving bouwen waarin iedereen zich goed voelt en groeit.
Elk proces is verschillend. Onze tussenkomst kan dus kort of langdurig zijn, en minder of meer intensief. Dat hangt af van de precieze vraag en van het tempo van de vorderingen.
Ons doel is het creëren van welbevinden en succeservaringen voor elke partner gedurende het hele leersteuntraject. We zetten ons actief in om deze successen binnen scholen te verspreiden. Daarom hebben we veel aandacht voor de competentieontwikkeling en professionele groei van de schoolteams en ook van ons eigen leersteuncentrum.